GEOgraphic Location Aware Business
Hvad er det?
Mobiloperatører bruger avancerede computermodeller (Atoll) til at beregne mobildækning og kapacitet. Disse data bliver brugt til at optimere og udbygge mobilnettet yderligere. Samtidig er der også en forpligtigelse til at levere dækningsdataene til energistyrelsen.
Hos Vimento har vi bygget et system der automatisk sammenkobler disse dækningsdata med adskillige andre datakilder. Eksempler på disse er adressedata, CVR virksomhedsdata, operatørens egne data. Det er kun fantasien der sætter grænser.
Når dataene automatisk er hentet, valideret og sammenkoblet, bliver de præsenteret i et interaktivt dashboard, med mulighed for at lave filtrerede udtræk af leads til brug i B2B og B2C salg, som ét af brugsscenarierne.
Nogle af fordelene ved konceptet for GEOLABS3 er:
- Dækningsdata tilgængelige for alle i organisationen
- Samkørsel af mange forskellige datakilder der fordrer nyt informationsniveau
- Integration med data om eksisterende teknologier – fiber, coax, xDSL, mobildata
- Automatiske opdateringer når der foreligger nye datasæt
- Databaseret vidensoverførsel på tværs af afdelinger
- Et team med højt videns- og kompetenceniveau fordelt på få ressourcer
- Skræddersyede interaktive brugerflader for hver use case
- Adgang til en unik vidensbank om telemarkedet – teknologier, marked, aktører, datakilder og brug af data
Hvad indeholder det?
Vi kalder det et strategisk informationssystem, der overordnet består af en back-end og en eller flere front-ends. I back-enden foregår der en løbende automatisk opsamling af alle de datakilder der er relevante for en front-end. Når back-end har samlet data, opbevares de, eller bliver processeret yderligere med maskinlæring eller kunstig intelligens for at udvide informationsniveauet af data mest muligt. En front-end er det sted de bearbejdende data præsenteres og udvælges efter forskellige kriterier.
Hvad kan det bruges til?
Forestil dig at den salgsansvarlige for erhvervskunder har mulighed for at vælge top 100 bedste potentielle nye kunder inden for et afgrænset område. Ganske simpelt ved at anvende dækningsdata i kombination med geografiske virksomhedsdata og data om eksisterende bredbåndsteknologier.
Den samme mulighed for at lave kvalificerede lead-lister er muligt på privatkundesiden.
Derudover giver GEOLABS3 mulighed for en lang række fordele i andre dele af organisationen som eksempelvis:
- øge lukkerate/ordreværdi med med udvælgelse af de mest købemodne nye kunder
- mulighed for at kommunikere ny eller kommende dækning i PR og marketing sammenhæng
- at skabe en nem of fælles forståelse af dækningen i hele organisationen
- en mulighed for at få et kommercielt beslutningsgrundlag i form af virksomheder og andre kundegrupper der kan give hurtig ROI af kommende investeringer i netværket
Eksempel: B2B Salg
I denne use case ser vi hvordan kombinationen af dækningsdata, virksomhedsdata og data om eksisterende teknologier kan bruges til at generere branchespecifikke lead-lister af købsmodne virksomheder.
Vi ønsker specifikt at sælge 4G/5G mobile bredbåndsforbindelser til landbrug, der ikke har adgang til hurtige faste xDSL- eller fiberforbindelser i det midtjyske.
Først foretages der en filtrering på CVR niveau, hvor eksisterende kunder bliver filtreret fra, branchen sættes til “Plante- og husdyravl, jagt og serviceydelser i forbindelse hermed” og antal medarbejde sættes til 1 – 1000.
Derefter filtreres der på virksomhedernes geografiske placering, og Region Midtjylland.
Med teknologifilteret har vi mulighed for at fravælge landbrug med adgang til fiber. Ligeledes har vi mulighed for at sætte den maksimale xDSL hastighed på eksempelvis 20 Mb/s download. Til slut kan vi sætte den mobile udendørshastighed til mindst 50 Mb/s.
Tilbage er nu en liste med landbrug med mindst én ansat, som ikke kan få en tidssvarende fast bredbåndsforbindelse, men har mulighed for at få en lynhurtig 4G eller 5G mobil bredbåndsforbindelse klar til at blive overdraget til salgsteamet.
En sådan liste vil give en langt højere ordreværdi eller lukkerate, end de traditionelle ringelister.
Man kan swipe sidelæns i eksemplet til højre for at få vist næste eksempel.
Eksempel: PR og kommunikation for dækningen i Regioner og Kommuner
I dette eksempel kan der foretages sammenligninger af dækningsdata fordelt på regioner og kommuner, teknologier, demografi eller geografi.
Det er særligt anvendeligt når der skal kommunikeres dækningsforbedringer over tid til kommuner eller andre offentlige myndigheder. De fleste dækningskort repræsenterer kun er her og nu billede, men med vores udgave kan vi illustrere ændringen mellem et historisk og den nuværende dækning.
Ændringen angives enten i Mb/s per areal (geografisk) eller i Mb/s per person (demografisk).
Eksempel: Benchmark
Kortet over de kommunale dækningsdata, er i dette eksempel vist som en benchmark hvor kommunerne ranglistes efter den ønskede KPI.
Eksempel: Udbygning og opgraderinger af nettet – master
Ud over dækningsdata, kan vi også illustrere udbygningen af netværket ved at vise hvor der for nyligt er opsat master eller sket opgraderinger på eksisterende master.
Samtidig kan det bruges til at kommunikere udbygningen er nært forestående nye master eller opgraderinger.
Vi har korreleret mastedataene med dækningsdatene, og herved opstår der muligheder for at vise hvilke konsekvenser en ny mast eller en opgraderet mast har haft for virksomheder og borgere. På samme på er det muligt at identificere virksomheder og borgere, der indenfor de næste måneder kan forvente at opleve en dækningsforbedring pga. nye master eller opgraderinger.
